Ny nettside for markedshager i Norge

 

Markedshager blir stadig mer populært. Statsforvalterne er en viktig drivkraft bak den økte populariteten for denne formen for matproduksjon. Nylig lanserte Statsforvalterne i Vestland, Trøndelag og Oslo og Viken en nettside for markedshager i Norge https://www.markedshage.no/

Nettsiden skal bidra med økt kompetanse og informasjonsutveksling for den som er interessert i å starte med en markedshage, men også være et nyttig verktøy for de som allerede er i gang med markedshager.

Foto: Ellen Marie Forsberg

Foto: Ellen Marie Forsberg

Nytt i Norge

Dette er en relativt ny form for dyrkingskonsept i Norge, men det er stort i Europa. Ser vi for eksempel til Sverige så har de drevet med dette i mange år sier Ellen Marie Forsberg hos Statsforvalteren i Oslo og Viken. Hun er en av initiativtakerne bak satsingen på markedshager i Norge.

Bygger kompetanse

Mange har fattet interesse for dette og det er nok en del av en større trend med økt fokus på miljø, bærekraft og lokalprodusert mat sier Forsberg. En helt sentral del for å lykkes med markedshager er at man har riktig kompetanse. De er særlig to områder som er viktig. Det er agronomisk forståelse og kunnskap om salg og markedsføring.

Du må ha den agronomiske forståelsen for å få gode avlinger. Videre så skal jo alt du produserer selges til kundene. Da må du kunne salg og markedsføring understreker Forsberg. Vi har derfor gjennomført et inkubatorprogram der nettopp dette var temaer. Programmet ble gjennomført i Oslo/Viken, Vestland og Trøndelag med totalt 61 deltakere sier Forsberg.

Bedre utnyttelse av landbruksarealer

På fagtur til Stadsbruk i Malmø. Her viser Saba Nazarin frem redskap til markedshagen. Foto: Ellen Marie Forsberg

På fagtur til Stadsbruk i Malmø. Her viser Saba Nazarin frem redskap til markedshagen. Foto: Ellen Marie Forsberg

En markedshage har en størrelse på rundt 2 til 5 mål. Formålet er å produsere mat til lokale markeder. På grunn av små arealer kan man ikke drive med store maskiner. Investeringene er derfor lav. Dette igjen kan gi god lønnsomhet dersom man er flink på det agronomiske og kan markedsføring og salg.

Markedshagene bidrar til bedre utnyttelse av landbruksarealene våre sier Forsberg. Områder som er lite hensiktsmessige for tradisjonelt landbruk kan brukes til matproduksjon gjennom et markedshagekonsept.



Dette er en markedshage

Kort fortalt kjennetegnes en markedshage ved dette:

  • Det dyrkes intensivt og arealeffektivt på mindre enn 10 dekar

  • Det dyrkes en stor variasjon av grønnsaker med høy kvalitet og verdi, gjerne mer enn 20 ulike grønsakskulturer

  • I første etableringsår er det vanlig med pløying/harving eller tildekking med siloplast i over ett år for å fjerne uønsket rotugras og redusere frøugras

  • For driftsårene etableres faste dyrkingsbed, ofte med fast bredde og lengde, med formål om å bygge en levende matjord: minimal jordarbeiding, kompost og jorddekke

  • Sesongen forlenges ofte med produksjon i drivhus eller tunnel, og gjerne med grønnsaker som kan gi flere hold i løpet av en vekstsesong (salat-kulturer, mini-rotgrønnsaker etc.)

  • Lave investeringer og lite mekanisering for å komme i gang. På sikt investerer de fleste i mindre tuneller, oppalsrom, vanningsanlegg, kjølerom, håndholdte høsteredskap og tohjulstraktor med tilleggsutstyr tilpasset stell av faste bed

  • Fokus på effektiv arbeidsflyt, god planlegging og utnyttelse av arealene er viktige faktorer for lønnsomheten i produksjonen

  • Salget foregår i hovedsak som direktesalg på Bondens marked, REKO-ringer, andelslandbruk/abonnementsordninger/posesalg, i gårdsutsalg og til restauranter

Kilde: https://www.markedshage.no/


Kontakt

Ellen Marie Forsberg - Statsforvalteren i Oslo og Viken

Telefon: 22003692 E-post: fmoaemf@statsforvalteren.no

Frøydis Lindén - Statsforvaltaren i Vestland

Telefon: 90552194 E-post: fmhofli@statsforvalteren.no

Kari Kolle - Statsforvalteren i Trøndelag

Telefon: 95901040 E-post: fmtlkko@statsforvalteren.no